onsdag den 23. juli 2008

22. juli

I dag gik turen til Erawan National Park, hvor vandfaldet Erawan er. Vi havde besluttet os for, at vi ville tage bussen derud, saa vi tog en scooter med sidevogn fra vores resort til busstationen. Da vi kom derud, fandt vi ud af, at bussen fQrst kQrte 45 min efter, og at det tog ca. 2 timer at kQre derud. Det betQd, at vores effektive tid ved vandfaldet, blev drastisk minimeret, da sidste bus hjem kQrte kl. 16, hvilket kun gav os ca. 2 timer ved vandfaldet. Vi tog derfor en taxa derud, hvilket viste sig som det klart smarteste, da denne jo kQrte med det samme, og det tog ydermere kun 1 time at komme derud.

Vandfaldet bestaar af 7 fald fordelt ud over ca. 1,5 km, hvor man saa kan bade i de forskellige pools, som vandfaldene har lavet. Vi besluttede os for, at vi fQrst ville gA hele vejen op til det fQrste vandfald, og saa bade i det 6. vandfald, da vi ikke havde megen lyst til gaa vaade rundt. For det meste var der en god sti at gaa paa, men som vi kom laengere og laengere op, saa forsvandt den stille og roligt, hvor stykket mellem det fQrste og anden vandfald var stien naesten ikke eksisterende. Omgivelserne var utrolig flotte, med en ekstrem frodig natur, der oversteg skoven i Chiang Mai! Vandfaldene var ogsaa rigtig flotte, men det var ikke helt hvad jegt havde forventet. Jeg havde troet, at det mere eller mindre var et stort vandfald med 7 fald. Det var lidt sjovt at se, hvordan vandet havde skaaret sig ind i klipperne... utroligt at noget saa blQdt som vand, kan slibe noget saa haardt som en solid klippe! Det var ogsaa lidt sjovt at se, hvordan vegetationen, der vokser paa klipperne rent faktisk nedbryder klipperne. De skaber store spraekker med deres rQdder... igen lidt vildt synes jeg :)

Erawan vandfaldet mener Hinduerne symboliserer (guden?) Erawan, hvilket gQr stedet helligt for dem. Paa vores rute mod fQrste vandfald, var der derfor en masse traer med ofringer saa som make up, tQj, mad osv. Det var lidt sjovt at se. Det var en rigtig hyggelig gaatur, der tog ca. 1 time fra fQrste vandfald til sidste, hvilket billeder nok bedst beskriver. Undervejs blev man gjort opmaerksom paa, at man skulle passe paa de aber, der bor i omraadet. Vi fik set hvorfor, da en abe sprang frem mod en dame, der sad med en solcreme, hvilket til stor aergelse viste sig at vaere uspiselig :) Efter vores gaatur, ville vi bade ved det 6. vandfald, hvilket er der, hvor de fleste bader. Vandfaldet var det flotteste paa turen, saa det var et flot sted at bade. I alle pools ved vandfaldene, der svQmmer en masse fisk, hvilket viste sig, at vaere lidt for paagaaende, da vi hoppede i det dejligt afkQlende vand. De nappede til ens ben og fQdder, hvilket jeg til sidst fik nok af, da en bed mig i min aabne vabel fra bamboo-rafting turen. Men det var nu alligevel en sjov oplevelse :)

Da vi kom hjem spillede vi lidt backgammon, og vi spiste aftensmad ved 19-tiden. Herefter gik den mod turens hyggeligste marked. Det var ca. 50 x 50 meter med mangde forskellige varer. Ogsaa thaier handlede her, hvor man kunne kQbe hundevalpe, mobiler og selvfQlgelig tQj, makeup og solbriller. Priserne ved markedet var ogsaa naturligt lave, saa det var svaert at faa dem ned i pris. F.eks kQbte Stine og jeg 2 par solbriller til 170 baht, hvilket blev pruttet ned fra 200, der i forvejen er rigtig billigt! Et par solbriller i Jomtien startede f.eks paa 450 baht fQr man gik igang med at prutte. Vi kom lidt for sent, da markedet lukkede kl 22, men det var en rigtig hyggelig tur, hvor vi kun fik kQbt 2 par solbriller, en pung til mig og 2 fruitshakes :) De gaar altid rent ind.

Da vi var paa vej hjem fra markedet, ville jeg lige ind og kigge paa nogle malerier, hvor jeg kom lidt i snak med en meget stoned maler :) Han var lidt hyggelig at snakke med selvom han var lidt vaek. Det var forresten nogle flotte malerier! Herefter fik Stine og jeg en Ql hver. Da vi skulle betale gav Stine dem en 500 baht-seddel, hvilket var for stor til at de kunne veksle!! Vi snakker et sted med baade restaurent og bar! Oh well... en fra personalet lQb hen til den naermeste 7-11, og vi fik pengene tilbage efter 5 min.

2 kommentarer:

Gitte sagde ...

Hej I to :-)
Igen hyggelig læsning om jeres dage.
I kommer vist næsten alle følelser igennem...med museum med barsk beretning fra 2. verdenskrig - uhyggeligt at tænke på !!! Naturoplevelser i stor stil med søde tigerunger og vandfald, der vidner om naturens forunderlige kræfter..ja Stine der er ski mærkeligt at tænke på :-)
Herhjemme er det også blevet sommer..så nu vil jeg smide mig i haven med god bog :-)
Stort knus til jer begge Gitte

Rikke sagde ...

Hey hey (:

Det lyder da til at det har været en rigtig flot og hyggelig dag. Kan lige se vandfaldet for mig når jeg lukker øjnene. Mmm. Meeen knap så fedt med de fisk efter min smag. Heh.

Men fortsat god tur. (: <3