fredag den 18. juli 2008

15. juni

"Snake!!!"
Si - Guide paa trekking-turen

Stine har igen skrevet datoen i den haandskrevne dagbog, og det er stadig ikke helt gaaet op for hende, at vi er i juli maaned :)

Vi havde aftalt med vores guide Si (udtales som ja paa italiensk), at han skulle komme forbi 8.30 for at fortaelle os lidt om turen. Men han kom allerede kl 8, og der laa vi stadig i sengen og sov. Efter lidt introduktion til turen kQrte han, og vi spiste stor morgenmad! Vi afleverede vores store tasker til opbevaring paa resortet, og kl 9.30 blev vi hentet af vores 2 guide Si og Ronaldo + de andre turister. Turen var sammen med 2 fra Qstrig, 2 fra Sverige og 4 andre fra Danmark, saa der bliver desvaerre snakket lidt for meget dansk. Stine og jeg fik VIP seats ind i bilen, da ladet allerede var fyldt. Vi sad derinde sammen med Si og chauffQren, og Si var en rigtig hyggelig faetter, der snakker paa sit gebrokne selvlaerte engelsk! Han fortalte bla., at alle thai-maend skal i haeren i hele 2 aar! De starter ca. i en alder af 20-21, men Si har aldrig vaeret derinde, da han kun er 1,55 m hQj og kravet er min. 1,60 m :)

Efter 30 min kQrsel stoppede vi hoset lokalt markede, hvor vi kunne kQbe de sidste vigtige fornQdenheder som f.eks regnslag, vand og myg-vaek! Vi kQrte herefter 40 min. til vandfaldet Mork Wa. Det udtales Mok Wa og betyder "At se mod skyerne/himlen" i fQlge Si. Der var en utrolig flot natur. Hverken Stine eller jeg havde den store lyst til at bade der, da vandet var ret lavt og koldt. Stine tog sig dog sammen, og gik ud for at maerke kraften fra vandfaldet.

Herefter kQrte vi i 30 min, med en stadig snaksaglig Si, hvor vi bla. fik snakket om skole, liver i en landsby og en masse andet! Vi fik en frokost bestaaende af fried rice og en tynd fiskesuppe, tror jeg det var. Der var en skaal med meget smaa chilier, der var skaaret i smaa skiver/ringe, og de laa i en soyalage, og den skulle jeg lige smage. Det er utroligt, at noget saa smaat kan vaere saa staerkt! Her ved frokostbordet saa vi ogsaa, hvilke naturmennesker vi er paa tur med. 2 af de danske piger at havde faaet at vide af en guide (sikkert i spQg), at man skal passe paa bierne, da de kan draebe et menneske paa bare 2-4 bistik! Saa da der kom en bi over til dem, lQb den ene pige hvinende vaek imens den anden febrilsk sprQjtede myg/bi-vaek ud i luften og bla. ramte den mandlige Qstriger ,er sad overfor,i hovedet. Come on....!

Efter 30 min kQrsel kom vi endelig frem til der, hvor vi skulle trekke. Si var god til at fortaelle, hvad de forskellige plantet kunne bruges til. Alle planter smagte enten bitter eller surt i junglen, saa man kan godt forstaa, at de er glade for chili! :) Han gik ogsaa hen til et trae med en kaep og stak den ind i det hule trae og sagde, at der var en slange derinde. Han trak kaeppen hurtigt tilbage mens han skreg, hvilket fik flokken til at hoppe tilbage! Stine stod taettest paa ham, og hun sagde, at hun fik et ret stort chok! :) Jeg stod fra en daarlig vinkel lidt vaek fra gruppen, saa jeg opfattede ikke rigtigt hvad der skete, men det var sjovt at se, hvordan de sprang tilbage. Begge guider var ogsaa faerdige af grin over det :)

Det var et trek med utrolig mange oplevelser og indtryk! Det var spaendende at gaa i junglen og hQre de mange lyden skoven,og de dyr der lever i den, laver. Her var det dog mest graeshopper og cikader. Der var saa mange indtryk, at det er svaert at vaelge nogle bestemte ud. Men vi havde ogsaa lidt "jungle fun", hvor der blev svinget i 2 lianer. Mikkel var selvfQlgelig den fQrste til at skulle prQve sine Tarzan-evner efter guiden :) (red. Stine). Stine var den eneste pige ud af 6 der turde svinge sig under traetoppen! Hun fik ogsaa lyst til den laengste, men der skulle vi til at gaa videre. Men godt gaaet :)

Ved trekkens eneste pause fandt vores 2 kvindelig lettere overvaegtige naturfolk deres fine sammenklappelige stole frem, hvor de saa flot kunne side langt vaek fra mulige (u)farlige edderkopper, der kunne opholde sig paa skovbunden. Terraenet vi gik i var opadgaaende men mest nedadgaaende. Stien var nogle gange udfordrende at gaa paa, og det var let at falde/glide, hvilket da ogsaa skete for nogle stykker, men ikke for nogen af os selvom Mikkel gik i klip-klapper (red. Stine).

Efter 2 timer kom vi frem til landsbyen, der flot laa omkranset af rismarker, skov og vandlQb. Vi kom hen til en hytte, hvor os turister skulle sove i samme rum. Der var 7 saet dobbeltsenge med tilhQrende myggenet. Vi sad og slappede lidt af ved et bord, hvor der naesten gik sport i, hvor mange gange tQserne var faldet. en var faldet 1 gang og vrikket om 3 gange, hvilket blev toppet af den anden naturtQs, der var den fQrste der faldt, men saa hQrte jeg ikke mere, for jeg havde travlt med ikke at grine for hQjt! Landsbyen er utrolig primitiv, men nogle huse har tilknyttet solfangere, som de bruger til lys. De laver stadig deres mad over aaben ild! Et enkelt hus havde enda parabol udenfor! Landsbyen vrimlede med dyr. KQer og grise stod bundet under vasketQjet (duften af Ariel?) og hQns og hunde gik frit omkring. Ronaldo, der er fra landsbyen, havde ogsaa en abe, som Mikkel legede med (red. Stine).

Paa hele turen fandt jeg aldrig ud af, hvad Ronaldo hed. Han syntes, jeg mindede om Rooney, og kaldte mig derfor Rooney. Han syntes selv, at han lignede Ronaldo, hvilket jeg saa kaldte ham, selvom jeg ikke kunne se sammenligningen mellem nogle af os. Men sjovt var det :)

Efter aftensmaden sad vi og hyggesnakkede udenfor, og thaierne lavede smaa lege for os, hvor man f.eks flytter 2 pinde for at lave et andet mQnster/svar paa en gaade. Utrolig simpelt, naar man fQrst ser lQsningen, men vi havde vores problemer med dem! Vi gik i seng ca. kl 22, godt faerdige efter en lang og spaendende dag!

Ingen kommentarer: