lørdag den 19. juli 2008

16. juli

"Det bliver en lang dag med ynk! Det begynder allerede..."
Stine fQr vores trek paa 2. dagen om de to naturtQser

"Jeg haaber ikke vi skal have ris. En menu fra McD med en stor cola synes jeg lyder godt!"
NaturtQs paa afveje

Kl. 5.05 blev vi vaekket af en hQjt galende hane. Der var flere haner, der naermest galede om kap! Vi var blevet lovet morgenmad kl 7.30, men den kom ikke fQr kl. 8.45, saa vi kom alt for tidligt op i forhold til morgenmaden, men saa fik vi skrevet lidt dagbog fra morgenstunden.

Morgenmaden bestod til Mikkels store aergelse bare af toastbrQd, aeg og banan. Ikke meget energi i den mad til 4 timers trekking i et bjergfyldt omraade. Fra morgenstunden var der en klagekoncert fra de andre tQser, om hvor ondt de havde, og hvor haardt det ville blive med 4 timers trekking. Deraf dagens quote.

Vi kom afsted paa trekking kl 9.40, og den fQrste times tid gik smertefrit med en god sti at gaa paa. Der var ikke engang ynk fra nogen i pausen, der blev holdt omkranset af rismarker og frodige omgivelser.

Efter en pausen gik vi ned til rismarkerne, hvilket vi gik imellem for at komme ind i skoven igen. Det var meget sjovt at gaa imellem markerne og se det store arbejde, der var lagt i at bygge markerne op, med vandlQb igennem markerne og smaa diger mellem dem, saa man kunne komme tQrskoet over. Efter rismarkerne gik det stQt opad i en god times tid. Her kom vores saakaldte naturfolk virkelig paa arbejde, men med masser af pauser, prusten og sveden kom de dog op. Det skal nu siges, at vi alle svedte som svin, selv guiderne! Mikkel og jeg gik lige bag den forreste guide, og paa et tidspunkt var vi kommet saa langt foran resten af gruppen, at vi lQb ind og gemte os i buskadset. Ronaldo mente, at vi skulle vente med at springe frem til bagtroppen med de to naturpiger og guide kom forbi, men vi blev lynhurtigt spottet af Si, der Qdelagde vores overraskelse! Det er meget illustrativt for, hvor gode guiderne var til at iagtage sin omgivelser, mens os turister var meget fokuseret paa stien, og hvor vi satte vores fQdder. Guiderne saa alt muligt omkring sig... planter, biller og vildtfarne turister og guider, der vil forskraekke andre :)

Efter en god pause paa toppen af det bestegne bjerg gik det saa nedaf. Turen nedaf var mere besvaerlig end bestigningen, fordi man skulle koncentrere sig meget mere om, hvordan man satte fQdderne. Sommetider var stien meget stejl, lidt glat eller fyldt med lQse sten. Jeg maate lige ned paa rQven en enkelt gang pga. lQse sten, og Mikkel gled ogsaa nogle gange i sine klip-klapper, men det gik alt i alt fint!

Ogsaa i dag var det gaeldende, at guiderne pointerede en masse sjove ting i omgivelserne, f.eks. en plante de brugte som malariamedicin og et trae, der indeholdt saa meget vand, at man kunne drikke af det, ved at skaere en gren af. Hele tiden fik vi lov til at smage, dufte og rQre, hvis vi havde lyst, hvilket stort set kun var Mikkel og jeg der havde. Eller ogsaa var det fordi, at vi var saa heldige at gaa forrest sammen med guiden.

Efter ca. 4 timers trekking ankom vi til en elefantcamp. Her fik vi frokost bestaaende af Yum-Yum noodles. Efter frokosten var det saa tid til elefantridning. Det var rigtig fedt at ride paa det praegtige dyr paa en lille junglesti, der gik foruroligende meget op og ned. Det var ikke videre komfortabelt, men en rigtig god oplevelse. Det virkede som om, elefanterne havde det rigtig godt i elefantcampen, hvilket var dejligt at se og gjorde, at man kunne ridde paa dem med god samvittighed, fordi de ikke led for os turister!

Mikkel og jeg sad paa en elefant, sammen med en elefantfQrer paa ca. 12 aar, som ikke havde den store kontrol over dyret, saa elefanten gik sommetider og spiste lidt bambus, og tog lidt turen i sit eget tempo. En af de andre elefanter havde slet ikke nogen fQrer, og gik endnu mere efter eget vel, hvilket skabte stor frygt for den ene af de 2 kvindelige passagerer. Hun lignede en, der var skraemt fra vid og sans, og det var i hvert fald fQrste, sidste og eneste gang, hun red paa en elefant!

Efter ca. en times vuggen paa ryggen af de store dyr, ankom vi til landsbyen, hvor vi skulle overnatte. Denne gang overnattede vi i en landsby paa ca. 700 mennesker, hvilket var dobbelt saa stor som den forrige. Lige efter ankomsten var Mikkel og jeg hurtige til at springe i den forbigaaende, maaske knap saa rene, flod, for at blive kQlet ned og faa skyllet den vaerste sved af!

Aftensmaden bestod af ris, en kartoffelsuppe med kylling, en agurkesalat med tofu (falsk kQd!) og en super laekker ret med bQnner, kylling, kokusmaelk og chilisause! Endelig noget god naerringsrig kost til Mikkel, som spiste 4-5 portioner! :)

Efter maden havde guiderne en leg til os, hvor man laa med haenderne mellem hinandens paa bordet, hvor man saa klappede ned i bordet i ring. Hvis man klappede 1 gang betQd det, at turen forsatte videre som normalt, 2 gange at der blev skiftet retning og 3 gange, at man kQrte samme retning, men sprang en haand over. Hvis man lavede en fejl, fik man tegnet med kul i hovedet. Til at starte med, at det bare en streg eller et overskaeg, men det endte med, at de fleste af os var helt overtegnede i hovedet! Mikkel og jeg blev dog ikke saa haardt ramt, fordi vi lavede vores fejl fQrst i spillet, hvor guiden var mest diskret med kullet! Guiden Si var utrolig daarlig til det i forhold til, at han sikkert havde gjordet det masser af gange fQr, og han blev virkelig smurt ind i kul! Han lavede vidst nok 4 fejl :) Den anden guide havde kun en sQlle streg i panden, saa Mikkel og jeg blev enige om at holde og male ham i ansigtet som haevn for de tegninger, vi andre rendte rundt med! Paa trods af, at det var super simpelt, saa var det en rigtig underholdende leg.

Bagefter udfordrede Mikkel folks motorik med nogle bevaegelseskombinationer. Guiden Si var uhyggeligt daarlig til det, og han var faerdig af grin over sig selv! Traette efter en meget begivenhedsrig dag, gik vi rimelig tidligt i seng.